Technika

CAS 32 Tatra 148 

Obec Bošice za finanční spoluúčasti sponzorů pořídila pro svou výjezdovou jednotku CAS 32 Tatra 148. 

Ford Transit 100 2,5 DI

Ford byl zakoupen pro SDH BUDILOV z grantu Jihočeského kraje - 2/3 ceny a 1/3 platila obec. Vozidlo může přepravit družstvo 1 + 5. Zadní prostor je upraven pro naložení veškerého náčíní pro požární sport. Ve spodní části je úložný prostor na savice a hadice, nad nimi jsou na lyžinách zajištěny PS 15 a PS 18. Horní regál slouží pro uložení rozdělovače, proudnic, pásků a přileb.

Tatra 805 - "Kačena"

Výrobce: Tatra n.p., Kopřivnice, Československo

Karoserie: Podvozková s centrální nosnou troubou, vpředu přišroubovány převodovky s přední rozvodovkou, vzadu zadní rozvodovka. Na pomocném rámu ze dvou podélníků s příčníky namontovaná celokovová budka řidiče, za ní valník. V případě skříňového typu byl rám snížen.
Motor: Čtyřdobý zážehový vidlicový (v90°) osmiválec s rozvodem OHV, se suchou klikovou skříní. Kliková skříň, hlava válců a sací potrubí jsou lehké slitiny.

TypT603 A
Vrtání75 mm
Zdvih72 mm
Objem motoru2545 cm3
Kompresní poměr6,5:1
Max. výkon56 kW (75k) při 4200 ot./min.
Max. točivý moment155 N.m
Karburátordvojitý Motorpal - Solex 30 UAAIP - spádový
Chlazenívzduchem, 2 axiální větráky poháněnými klínovými řemeny od klikového hřídele s termostaticky ovládanou klapkou za výstupem vzduchu z motoru v zadním nárazníku, mezi válci přisává čerstvý vzduch. Po obou stranách motoru olejové chladiče
Vzduchvý filtrodstředivý s olejovou náplní

Přední náprava: kyvné polonápravy, s redukcí v kolech    

Hmotnosti:

Pohotovostní:2750 kg
Užitečná:2450 kg, v terénu 1700 kg

Rozměry:

Rozvor náprav:2700 mm
Rozchod kol: (vpředu/vzadu)1600/1600 mm
Světlá výška:400mm
Celkové rozměry: (délka x šířka x výška)4720 x 2195 x 2600 


Stoupavost:


Rychlostní stupeňPřídavný převod - silničníPřídavný převod - teréní
133,3%96,1%
213,7%32,8%
36,3%16,3%
42,9%8,9%
Z


24,0%


60,4%



Spotřeba: 
24 l / 100 km

Objem palivové nádrže: 100l

Maximální rychlost: 80 km/h, 70 km/h při plném zatížení

Kabina: čelní dvoumístná

Nástavba: zaplachtovaný valník, sezení upraveno pro 10 osob, z boku prostory pro hasičské vybavení a příslušenství

Pomocná zařízení: PS 12, jmenovitý průtok čerpadla 1200l/min



PS 8 (Požární stroj 800 l/min.)

Více informací o naší nejstarší zachované stříkačce se snad dočtu v hasičské kronice. Poté je sem hned přidám. Zatím můžu napsat poze to, že je stříkačka plnně funkční.

PS 12 (Požární stroj 1200 l/min.)

Naše PS 12 je téměř v nezměněné podobě. Pro lepší výkon je zde pouze nahrazen jednokomorový karburátor za dvoukomorový.
Stříkačka:

Výrobce: TAZ Slovensko

Vybavení: Startér, klika 

Rozměry: 968 x 605 x 824 mm 

Hmotnost pohotovostní: 205,8 kg 

Hmotnost základní: 177,2 kg 
Počet válců:
Vrtání: 72 mm 
Zdvih: 75 mm 
Obsah válců: 1221 cm3 
Kompresní poměr: 7,8 
Trvalý výkon při částečném zatížení: 25.7 kW při 3500 ot./min. 
Nejmenší tlak mastícího oleje: 0,08 MPa 
Obsah nádrže na palivo: 23 litrů 
Spotřeba paliva při jmenovitém výkonu: cca 9,0 litru/hodinu 
Počet otáček čerpadla: 3500 ot./min. 
Počet stupňů čerpadla:
Počet sacích hrdel: 1101 
Počet výtlačných hrdel: 752 
Nejvyšší sací výška: 7,5m 
Vybavení: startér, klika

Motor:

Motor klasický: Škoda Oktavia (1198ccm/35kW) 

Počet otáček motoru: 3500 ot./min.

Čerpadlo:

Šířka čerpadla: 50 mm

Vývěva: ruční, plynová 

Oběžné kolo: 10 - 14 mm 

Výkon čerpadla: 1200 l/min.

PS 15 (Požární stroj 1500 l/min.)

V roce 2002 už byla situace na soutěžích neúnosná - myslím tím obsahy a výkon mašin ze sousedních obcí. Proto jsme se rozhodli postavit také něco lepšího, než byla naše stará dobrá " dvanáctka" . PS 15 jsme koupili v roce 2003 a skládala se na ni většina občanů obce. Motor jsme sehnali u jednoho pána ve vsi v garáži a nutno podotknout, že byl nový. Veškeré díly čerpadla jsme nakoupili u firmy Zábranský a zbytek dílů (především rám,nádrž ... ) byl použit ze záložní PS12, kterou jsme měli v hasičárně. Celou mašinu nám poskládal ... z Výškovic. Myslím si, že odvedl velmi dobrou práci - mašina si s počtem odběhnutých soutěží stále lépe sedá a časy výtlaku zlepšují. Tato PS 15 je plnně zásahově schopná. Při použití peněz občanů obce jsme si nemohli dovolit postavit pouze sportovní mašinu. Poslední věc, kterou bych chtěl o této mašině napsat je fakt, že z nás udělala opravdovou partu lidí.

PS 18

Postupem času jsme zjistili, že ani s " patnáckou" už se toho moc vyhrávat nedá. Nebavilo nás po povedeném útoku čekat až do konce soutěže, jestli někdo z favoritů se silnou mašinou udělá chybu nebo ne. Proto jsme se rozhodli pro koupi silnější mašiny. Peníze nebyly, proto jsme zvolili o něco levnější variantu - tedy né novou, ale starší PS 18. Tentokrát, právě z důvodu nákupu čistě sportovní mašiny, jsme se rozhodli pro sbírku pouze mezi členy soutěžních družstev. Naštěstí máme soutěžáků docela dost a nadšení členů vyhrálo nad spořením. PS 18 jsme koupili od SDH Zdislavice, kterým už byla osmnáctka málo a kupovali silnější. Motor je od Tommu motors a čerpadlo od Ing. Gáby. Tohle už je trošku jiné kafe a musím přiznat, že jsme si museli všichni zvykat. Ještě než jsme se pustili do nácviků a soutěží, prošla " osmnáctka" omlazovací a především zkrášlovací kůrou. Posouzení, jestli se dílo povedlo už je na Vás.

Na přelomu roků 2007 - 2008 jsme se rozhodly pro generální opravu našeho soutěžáka. Mašina měla za sebou 7 soutěžních sezon z toho tři sezony na ní běhali 3 družstva. Chtěli jsme předejít tomu, že by nám mašina v polovině sezony dosloužila, tak jsme mašinu rozebrali a motor odvezli zpět na moravu do Tommu motors. V současné době nám výkon mašiny bohatě stačí, takže proběhla pouze repase. V motoru je nyní nový model chlazení (08), mazání (08), nové ojnice, veškerá ložiska na klice. U těchto mašin trpí především spodek motoru - proto nebyl důvod měnit písty.

Nyní, po sezoně 2008 máme motor optimálně zaběhnutý, takže jsme dovezli celou mašinu znovu na moravu. Nejprve k Tommu motors na instalaci čtyřsvodového výfuku a k tomu nezbytného nalazení karburátoru. Po seřízení jsme převezli mašinu k panu Gábovi, který nám udělal kompletní repasy čerpadla. Máme nové oběžné kolo, O-kroužkové hrdlo, zrepasovaný rozvaděč a rovné výtlačné hrdlo.

Plovoucí čerpadlo NIAGARA

Při nákupu Forda tranzita nám zbyly ještě nějaké nevyužité peníze z grantu a tak jsme se rozhodly pro koupi plovoucího čerpadla. Pro čerpání zatopených sklepů je to ideální věc. Původně mělo jít o čerpadlo podstatně slabší, ale po přečtení a srovnání všech čerpadel vyhrálo právě toto. Motor Honda 5,5kW a výtlak stejný jako PS 12, tedy 1200 l/min, navíc béčková koncovka pro připojení hadice hovoří jasně.

Přívěsný vozík na PS 8

Přívěsný vozík na PS 8 se snažíme udržovat stále v původním stavu. Myslím si, že by byla škoda nemít všechny věci související s první budilovskou mašinou v pořádku.

Přívěsný vozík na PS 12

Přívěsný vozík na PS 12 je vybaven věcna na zásah, v případě požáru zapřáhneme vozík za Kačenu a jedeme do akce.

Sportovní terče s digitální časomírou a laserovou závorou

Sportovní terče jsou takovou naší malou odyseou. Začali jsme nákupem trubek a plechů, řezali, svařovali, brousili, natírali... , když už to vypadalo, že jsou hotové, sehnali jsme majákovou rampu. A tak se začalo skoro odznova, tentokrát jsme již přikoupili i nástřiková čidla. Jenže to bylo za chvilku zase málo. Takže jsme koupili startovací pistoli, centrální digitální jednotku a také doteková čidla. Poslední koupený díl je laserová startovací závora. V současné době už nám chybí doladit už jen několik detailů a vše by mělo fungovat tak, jak má.