Technika

Ford Transit 100 2,5 DI

Tak tohle je náš nejnovější přírůstek k našemu sboru. Ford byl zakoupen pro SDH BUDILOV z grantu Jihočeského kraje - 2/3 ceny a 1/3 platila obec. Vozidlo může přepravit družstvo 1 + 5. Zadní prostor je upraven pro naložení veškerého náčíní pro požární sport. Ve spodní části je úložný prostor na savice a hadice, nad nimi jsou na lyžinách zajištěny PS 15 a PS 18. Horní regál slouží pro uložení rozdělovače, proudnic, pásků a přileb.

Tatra 805 - "Kačena"

Výrobce: Tatra n.p., Kopřivnice, Československo

Karoserie: Podvozková s centrální nosnou troubou, vpředu přišroubovány převodovky s přední rozvodovkou, vzadu zadní rozvodovka. Na pomocném rámu ze dvou podélníků s příčníky namontovaná celokovová budka řidiče, za ní valník. V případě skříňového typu byl rám snížen.
Motor: Čtyřdobý zážehový vidlicový (v90°) osmiválec s rozvodem OHV, se suchou klikovou skříní. Kliková skříň, hlava válců a sací potrubí jsou lehké slitiny.

TypT603 A
Vrtání75 mm
Zdvih72 mm
Objem motoru2545 cm3
Kompresní poměr6,5:1
Max. výkon56 kW (75k) při 4200 ot./min.
Max. točivý moment155 N.m
Karburátordvojitý Motorpal - Solex 30 UAAIP - spádový
Chlazenívzduchem, 2 axiální větráky poháněnými klínovými řemeny od klikového hřídele s termostaticky ovládanou klapkou za výstupem vzduchu z motoru v zadním nárazníku, mezi válci přisává čerstvý vzduch. Po obou stranách motoru olejové chladiče
Vzduchvý filtrodstředivý s olejovou náplní

Přední náprava: kyvné polonápravy, s redukcí v kolech    

Hmotnosti:

Pohotovostní:2750 kg
Užitečná:2450 kg, v terénu 1700 kg

Rozměry:

Rozvor náprav:2700 mm
Rozchod kol: (vpředu/vzadu)1600/1600 mm
Světlá výška:400mm
Celkové rozměry: (délka x šířka x výška)4720 x 2195 x 2600 


Stoupavost:


Rychlostní stupeňPřídavný převod - silničníPřídavný převod - teréní
133,3%96,1%
213,7%32,8%
36,3%16,3%
42,9%8,9%
Z


24,0%


60,4%



Spotřeba: 
24 l / 100 km

Objem palivové nádrže: 100l

Maximální rychlost: 80 km/h, 70 km/h při plném zatížení

Kabina: čelní dvoumístná

Nástavba: zaplachtovaný valník, sezení upraveno pro 10 osob, z boku prostory pro hasičské vybavení a příslušenství

Pomocná zařízení: PS 12, jmenovitý průtok čerpadla 1200l/min



PS 8 (Požární stroj 800 l/min.)

Více informací o naší nejstarší zachované stříkačce se snad dočtu v hasičské kronice. Poté je sem hned přidám. Zatím můžu napsat poze to, že je stříkačka plnně funkční.

PS 12 (Požární stroj 1200 l/min.)

Naše PS 12 je téměř v nezměněné podobě. Pro lepší výkon je zde pouze nahrazen jednokomorový karburátor za dvoukomorový.
Stříkačka:

Výrobce: TAZ Slovensko

Vybavení: Startér, klika 

Rozměry: 968 x 605 x 824 mm 

Hmotnost pohotovostní: 205,8 kg 

Hmotnost základní: 177,2 kg 
Počet válců:
Vrtání: 72 mm 
Zdvih: 75 mm 
Obsah válců: 1221 cm3 
Kompresní poměr: 7,8 
Trvalý výkon při částečném zatížení: 25.7 kW při 3500 ot./min. 
Nejmenší tlak mastícího oleje: 0,08 MPa 
Obsah nádrže na palivo: 23 litrů 
Spotřeba paliva při jmenovitém výkonu: cca 9,0 litru/hodinu 
Počet otáček čerpadla: 3500 ot./min. 
Počet stupňů čerpadla:
Počet sacích hrdel: 1101 
Počet výtlačných hrdel: 752 
Nejvyšší sací výška: 7,5m 
Vybavení: startér, klika

Motor:

Motor klasický: Škoda Oktavia (1198ccm/35kW) 

Počet otáček motoru: 3500 ot./min.

Čerpadlo:

Šířka čerpadla: 50 mm

Vývěva: ruční, plynová 

Oběžné kolo: 10 - 14 mm 

Výkon čerpadla: 1200 l/min.

PS 15 (Požární stroj 1500 l/min.)

V roce 2002 už byla situace na soutěžích neúnosná - myslím tím obsahy a výkon mašin ze sousedních obcí. Proto jsme se rozhodli postavit také něco lepšího, než byla naše stará dobrá " dvanáctka" . PS 15 jsme koupili v roce 2003 a skládala se na ni většina občanů obce. Motor jsme sehnali u jednoho pána ve vsi v garáži a nutno podotknout, že byl nový. Veškeré díly čerpadla jsme nakoupili u firmy Zábranský a zbytek dílů (především rám,nádrž ... ) byl použit ze záložní PS12, kterou jsme měli v hasičárně. Celou mašinu nám poskládal ... z Výškovic. Myslím si, že odvedl velmi dobrou práci - mašina si s počtem odběhnutých soutěží stále lépe sedá a časy výtlaku zlepšují. Tato PS 15 je plnně zásahově schopná. Při použití peněz občanů obce jsme si nemohli dovolit postavit pouze sportovní mašinu. Poslední věc, kterou bych chtěl o této mašině napsat je fakt, že z nás udělala opravdovou partu lidí.

PS 18

Postupem času jsme zjistili, že ani s " patnáckou" už se toho moc vyhrávat nedá. Nebavilo nás po povedeném útoku čekat až do konce soutěže, jestli někdo z favoritů se silnou mašinou udělá chybu nebo ne. Proto jsme se rozhodli pro koupi silnější mašiny. Peníze nebyly, proto jsme zvolili o něco levnější variantu - tedy né novou, ale starší PS 18. Tentokrát, právě z důvodu nákupu čistě sportovní mašiny, jsme se rozhodli pro sbírku pouze mezi členy soutěžních družstev. Naštěstí máme soutěžáků docela dost a nadšení členů vyhrálo nad spořením. PS 18 jsme koupili od SDH Zdislavice, kterým už byla osmnáctka málo a kupovali silnější. Motor je od Tommu motors a čerpadlo od Ing. Gáby. Tohle už je trošku jiné kafe a musím přiznat, že jsme si museli všichni zvykat. Ještě než jsme se pustili do nácviků a soutěží, prošla " osmnáctka" omlazovací a především zkrášlovací kůrou. Posouzení, jestli se dílo povedlo už je na Vás.

Na přelomu roků 2007 - 2008 jsme se rozhodly pro generální opravu našeho soutěžáka. Mašina měla za sebou 7 soutěžních sezon z toho tři sezony na ní běhali 3 družstva. Chtěli jsme předejít tomu, že by nám mašina v polovině sezony dosloužila, tak jsme mašinu rozebrali a motor odvezli zpět na moravu do Tommu motors. V současné době nám výkon mašiny bohatě stačí, takže proběhla pouze repase. V motoru je nyní nový model chlazení (08), mazání (08), nové ojnice, veškerá ložiska na klice. U těchto mašin trpí především spodek motoru - proto nebyl důvod měnit písty.

Nyní, po sezoně 2008 máme motor optimálně zaběhnutý, takže jsme dovezli celou mašinu znovu na moravu. Nejprve k Tommu motors na instalaci čtyřsvodového výfuku a k tomu nezbytného nalazení karburátoru. Po seřízení jsme převezli mašinu k panu Gábovi, který nám udělal kompletní repasy čerpadla. Máme nové oběžné kolo, O-kroužkové hrdlo, zrepasovaný rozvaděč a rovné výtlačné hrdlo.

Plovoucí čerpadlo NIAGARA

Při nákupu Forda tranzita nám zbyly ještě nějaké nevyužité peníze z grantu a tak jsme se rozhodly pro koupi plovoucího čerpadla. Pro čerpání zatopených sklepů je to ideální věc. Původně mělo jít o čerpadlo podstatně slabší, ale po přečtení a srovnání všech čerpadel vyhrálo právě toto. Motor Honda 5,5kW a výtlak stejný jako PS 12, tedy 1200 l/min, navíc béčková koncovka pro připojení hadice hovoří jasně.

Přívěsný vozík na PS 8

Přívěsný vozík na PS 8 se snažíme udržovat stále v původním stavu. Myslím si, že by byla škoda nemít všechny věci související s první budilovskou mašinou v pořádku.

Přívěsný vozík na PS 12

Přívěsný vozík na PS 12 je vybaven věcna na zásah, v případě požáru zapřáhneme vozík za Kačenu a jedeme do akce.

Sportovní terče s digitální časomírou a laserovou závorou

Sportovní terče jsou takovou naší malou odyseou. Začali jsme nákupem trubek a plechů, řezali, svařovali, brousili, natírali... , když už to vypadalo, že jsou hotové, sehnali jsme majákovou rampu. A tak se začalo skoro odznova, tentokrát jsme již přikoupili i nástřiková čidla. Jenže to bylo za chvilku zase málo. Takže jsme koupili startovací pistoli, centrální digitální jednotku a také doteková čidla. Poslední koupený díl je laserová startovací závora. V současné době už nám chybí doladit už jen několik detailů a vše by mělo fungovat tak, jak má.